Har du nogensinde tænkt over, hvad der driver innovationen og nytækningen, når det kommer til tøj og mode? Med alle mulige andre produkter, så er udviklingen jo typisk drevet af meget tydelige forbedringer. En moderne bil er hurtigere, mere brændstof-økonomisk og langt mere komfortabel, end de biler vi havde for 10 eller 20 år siden. Hvert år kommer der nye biler på markedet, der tilbyder en opgradering af ydeevnen og oplevelsen, i forhold til de ældre modeller. Her drives udviklingen altså af teknologiske og designmæssige forbedringer.
Men hvad med vores tøj? Mennesker har benyttet sig af tøj i flere tusinde år. Der var sikkert massevis af innovation og tekniske forbedringer i starten, men den slags går naturligvis langsommere og langsommere. Det er svært at forestille sig særligt mange reelle forbedringer af tøj i dag. Af og til sker der selvfølgeligt et eller andet revolutionerende, og et nyt materiale eller koncept bliver introduceret. Men det er virkeligt sjældent. Alligevel bevæger moden sig hurtigere end nogensinde før. En sæson når knap nok at være ovre, før de designs der dominerede den, er gået af mode. Selvom de innovative forbedringer indenfor tekstiler og tøj går langsomt, så skifter moden altså alligevel hurtigt. Hvad driver os så til, at udskifte det gamle tøj med noget nyt?
Det handler meget ofte om smag og signal-værdier. Vores tøj er ikke længere noget, vi udelukkende tager på, fordi det er praktisk. Hvis det var tilfældet, så ville vi stadig gå klædt, som vi gjorde for 100 år siden. Tøjet fra den gang kan også dække vores nøgne kroppe og beskytte os imod elementerne. Men vores smag har ændret sig. Det tøj vi tager på, er blevet til en form for kommunikationskanal. Andre folk laver stille vurderinger af os, ud fra, hvordan vi er klædt. Hvis vi vil have bare en smule kontrol over, hvordan andre opfatter os, så er vi altså nødt til at træffe bevidste valg i forhold til vores tøj. Hvis der ingen udvikling var, ville folk hurtigt ende med at gå helt og aldeles ens klædt. Det tøj der signalerede de rigtige ting, ville være det, som alle gik med. Men fordi der er konstant udvikling går det aldrig i stå.
Behov og stil kan dog stadig godt gå hånd i hånd, når det kommer til at revolutionere moden. Bare se på den måde, som festivalerne har revolutioneret vores gummistøvler på. Det plejede at være sådan, at gummistøvler udelukkende var praktiske. De blev primært brugt af landmænd og andre arbejdere, der havde brug for at arbejde udenfor, når det regnede. De var ligeglade med, hvordan gummistøvlerne så ud, så længe de tjente deres formål.
Men efterhånden som det blev populært at tage til musikfestivaler, blev også festivaldeltagerne interesserede i gummistøvler. Det kan jo sagtens ske at regne på en festival, og så er det rart, at kunne holde fødderne tørre. Men folk på en festival går skam også op i, hvordan de ser ud. Det førte til en efterspørgsel på gummistøvler der var både praktiske oglækre at se på. Designerne lyttede til disse nye behov, og lancerede så korte gummistøvler og andre moderne versioner, af det klassiske fodtøj.